fredag 10 september 2010

Äntligen med ugn igen

Egen Pizza! Hemma! Härligt!

Jag fick en ugn när jag fyllde år. Tack för den!
Jag har ju levt utan ugn sedan den försvann ur mitt vitvaruutbud vid renoveringen 2003-05, och microvågsugn har jag inte viljat ha någon. Jag ser framför mig en för tidig död orsakad av överdos på findus färdigmicro-portioner om jag nu hade skaffat mig en sån.
Men det här är alltså en riktig ugn, om än i ett litet format. Melissa heter den och den fungerar alldeles härligt bra.
Premiärturen som jag själv tagit med Melissa ikväll resulterade i en sorts Pizza. Allt gick bra. Ett klassiskt pling á la äggklocka när den är klar och fint fras på brödet och lagom brynt ost och andra delar visar på dess goda matlagningskunskaper.
I premiärexemplet gjorde jag Pizza på pizzadeg, tomatpuré, pizza-ost, strimlad skinka, strimlad paprika och peppar-salami. Den medföljande formen passade utmärkt.

Jag ser fram emot ungsbakad falukorv och annat roligt som händer nu i höst

Inga kommentarer: