tisdag 22 februari 2011

Bortglömda ögonblick från Rocken #7

Joe Strummer förfestar med William Burroughs. Det här var innan Spotify. På den tiden utsågs en person som skrev playlists på skrivmaskin som sedan lästes upp under tjo och tjim.

-----

Jag har lyssnat ohälsosamt mycket på mashups ikväll. Den här trenden självdog väl i krokarna runt 2006-07 sådär men som precis som med knasiga covers är det fasansfullt roligt i en kort stund och jag kan inte låta bli att förlora mig i detta igen. Jag diggar Led Zeppelin med Ozzy på sång, Jag förvånas över hur fint Marvin Gaye och Pixies fungerar ihop eller likadant när Stevie Wonder och Nya Zeeländska The Jets slår ihop påsarna, eller hur Nirvanas basgång är som gjord för New Orders vokala insatser på Blue Monday, men inget framstår så magiskt som stycket som The Kleptons kallar Rocksteady Clash, där The Clash omfamnar Jamaica sådär mycket som de alltid ville göra. Joe Strummer sitter nog i bergen med Bob nu och flinar om han hör det här.

Just den här mashupen finns förstås inte på Youtube, men den går att ladda ner direkt från The Kleptons egna sida där man även kan botanisera vidare bland allt annat de gjort. Man kan ladda ner hela plattor eller enstaka låtar, hur man vill.

The Kleptons hemsida
Direktlänk till Rocksteady Clash.mp3

Jag har även hållt på lite själv med någonting snarlikt mashups, fast jag har inte enbart synkroniserat tidigare utgivna verk av kända artister utan snarare byggt in de i egna skapelser av väldigt skiftande kvalité. Man kan höra vad jag hittade på 2007 med Niklas Cave, Bosse Dylan och Lord Reed här och som extra övningsuppgift kan man även leta upp andra grejer på LastFM

Inga kommentarer: