fredag 27 maj 2011

Fredagsgrogg: Tema blåbär


Jag tar upp traditionen igen att hälsa helgen välkommen med en utvald drink och ikväll väljer jag att hylla blåbäret genom att genomföra ett drinkprogram baserat på Blåbärs-soda och Vodka.

Blåbärs-sodan smakar lite barntillåten i sig skall medges, men med vodkan växer den till en intressant drink med ton av en kall svensk skog i motljus och duggregn.

Till drinken serverar jag tennisbollsrörschips, chokladjordnötter och live-skivan Live in Las Vegas med Dean Martin från 1967. Jag har inte hört på den här skivan innan. Den börjar lovande med en konferencier som proklamerar :

"Ladies & Gentlemen... The star of our show tonight... Straight from the bar... Mister Dean Martin..."


haha, en blytung öppning på en liveplatta.

Sen följer vitsar och standards med Dean i högform och som vanligt är han lite lagom tipsy. Och som vanligt när jag lyssnar på Dean Martin live slås jag av hur mycket mister Tom Waits lånat av Dean i frasering, timing, publikkontakt och sköna ordlekande. Det hade nog fungerat att tids-tranportera sig till Sands Hotel i Las Vegas 1967, sätta sig med en stadig bourbon vid ett runt bord och låta sig underhållas en stund, men jag blir ju kvar här, så, Skål Dean! och hej fredag.

Inga kommentarer: