måndag 11 juli 2011

SommarStockholm

Det är skönt när mitt Stockholm är grönt

Jag inleder semestern med en visit till huvudstaden på ett par dagar och upptäcker att klorofyllen har sina framgångar där med. Det är grönt helt enkelt. Semestern är efterlängtad.


Granne till bostaden jag lånat är Stockholms egen FS-skrapa. Den har allt en del sköna spår från ett optimistiskt 50/60-tal i sig. Tankarna går till hysteriska franska filmer och Frölunda Torg. Men när huset inte äter upp hela tillvaron runt sig och smittar ner den övriga stadsplanen så fungerar det faktiskt, rent arkitektoniskt

Det är lite mer ordning än på Gullbergskajen

Sjöstaden börjar bli otäckt lik Sannegårdshamnen/Eriksberg nu. Men de har ett nedlagt tågspår som ser trevligt ut i gatan. Här powerwalkar gammal som ung. Jag såg individer som om de hade bott på någon annan ort hade de haft fullt upp med att sniffa lim eller någon annan dekadent hobby, men här motions-går man. Hälsotrenden är stark i den här staden



Här kan man nog åka skidor när det är lite kallare, men nu har grönskan tillfälligt bitit sig fast i topografin. Man undrar vad som finns inuti? Kan det vara arkeologiska sopor tro?


Stan' är full av vatten sjöng dom. Vi utforskar ett hörn av Södermalm som jag inte hade så stora kunskaper om innan. Det är gott om båtar, hysteriska barnfamiljer och flanörer på kanterna.

Utsikt från baren Och Himlen Därtill

Lördagskvällen innebär krog-runda och vår guide Thomas tar oss först till restaurang Kvarnens annex på medborgarplatsen. Där äts och dricks det gott innan vi tar oss något kvarter ner och tjugosex våningar upp i den gamla Skatteskrapan som nu är en studentlägenhetsskrapa.

Utsikten är slående.


Vertigo

Ur den här vinkeln gör Stockholmen anspråk på att vara lite internationell storstad får man allt säga.

Kvällen är varm och vinden mild. Följaktligen skall en massa människor ut och åka ballong. Här fångade jag en på kort.

Temat är rock och kitsch kan man säga.. och vitlök...

Krogrundan avrundas på Bröderna Olssons restaurang. Thomas förklarar att det är vitlök i allting. Vi öppnar med en shot som smakar Gazpacho och fortsätter sedan med fatöl med ett antal rivna vitlökar adderade till brygden. Glada tatuerade människor stuffar till Rockabilly, Ramones och Noice. Vi tar det lite lugnare i rummet invid. H. får en cider helt utan den annars obligatoriska vitlöken.

"Exakt vem sa du att du var nu igen?"

De här sköter jag om av och till under mitt besök. De tycker om att balansera på balkongräcket, försöka ta sig ut i svalen, jaga dammtussar och katta sig i största allmänhet. En av dem är förtjust i skinka men bägge tackade nej till rostbiffen jag hade med mig.


Jag gör så att blommorna blommar

Man märker att de kommunala anslagen krymper för varje år. Staden har helt gett upp kampen om att hålla efter ogräset som tar över minsta täppa så fort det blir varmt.


Kenta Gustafson och Nacka Vi behöver också såna

Runt några hörn hittar man Nacka nu för tiden. Statyn är ovanligt lyckad tycker jag. Man får den liksom rakt i ansiktet på något sätt.

Inga kommentarer: