lördag 25 februari 2012

Le Voyage Dans La Lune


AIR
Le Voyage Dans La Lune
Album, 2012

Le Voyage Dans La Lune
Film, 1902/2011

Filmmusik skapas ofta i samklang med filmen i fråga. Inte sällan medan filmproduktion pågår och innan allt är färdigklippt. I enstaka fall tillkommer musik senare i en ny version av filmen, även om det är ovanligt. Det har även förkommit fall där kompositör eller band spelat in alternativ musik till film då de tyckt att den gamla inte dugt som ljudspår till en klassisk rulle.
Så gjorde Primal Scream 1997 då de hittade på ett alternativt score till kultklassikern Vanishing Point från 1971.

Franska duon AIR tar konceptet ett steg längre och släppte tidigare i februari ett album med musik till återgivningen av filmen Le Voyage Dans La Lune som ursprungligen gavs ut 1902 (!)

Låt oss gå tillbaka till filmen och dess ursprung. Fransmannen Georges Méliès och hans bror Gaston skrev och regisserade inte bara en av de första spelfilmerna med uttänkt manus, specialeffekter och massiva skådespelarinsatser, de skapade även i samma slag världens första Science Fiction-film. Filmen avhandlar en gäng skäggiga vetenskapsmän som skapat en fantastisk kanon som kan driva en projektil i form av ett rymdskepp hela vägen till månen. Och till månen kommer de. Man skall här komma ihåg att detta görs 67 år innan människan de facto kom till månen och i en tid då man just precis sagt hej då till 18oo-talet. Det är en smått fantastisk film som visar prov på människans oerhörda törst för utveckling och utforskande av det okända sida vid sida på människans förmåga att klanta till det mesta. Som exempel kan nämnas att det första vetenskapsmännen gör när de för första gången bekantar sig med en hornbeprydd månvarelse är att naturligtvis slå ihjäl honom. I tidens anda av kolonialism och våldsam misstänksamhet mot det okända, men likaväl i beteende precis som nu för tiden. Vi har inte förändrats så mycket som mänsklighet de sista 110 åren trots allt.

Det gick inte så bra för Georges Méliès trots att han skapade den första klassiska Sci-Fi-rullen. Hur duktig han än var på filmskapande så förstod han sig inte på det där med upphovsrätt. Thomas Edison (yep, han som uppfann glödlampan, det är inte förrgår vi snackar om här) piratkopierade filmen som fick stor spridning och blev en stor succé både i Nordamerika och i Europa med stor profit vunnen på detta. Méliès själv som bekostat de för tiden mycket avancerade specialeffekterna gick dock bankrutt. Det hindrade honom dock inte ifrån att fortsätta göra film fram till 1913. Aldrig dock med samma monumentala framgång som med Le Voyage Dans La Lune.

Filmen som naturligtvis var stum och svart-vit gjordes även i en handkolorerad upplaga. Alltså inte i färgfilm utan vissa filmrullar färglades för hand, ruta för ruta.

Alla kopior på de färgkolorerade filmrullarna var gåtfullt borttappade fram tills 1993 då man hittade en filmrulle i en lada i Frankrike. Rullen var i ett bedrövligt skick och en tidskrävande restauration inleddes. 2011 hade filmen nypremiär på filmfestivalen i Cannes och det är alltså den här upplagan som AIR ljudsatt och som först lanserats på en DVD och nu i februari 2012 som en vanlig CD-skiva.


AIR är aktuella med ny filmmusik till gammal film

Fransmännen i AIR har alltid haft något cineastiskt i sin musikproduktion vare sig de gjort filmmusik eller inte. De har gjort ren filmmusik tidigare som till The Virgin Suicides (2000), Lost in Translation (2003) och Marie Antoinette (2006) men även på de vanliga skivorna hör man oftast svävande instrumentala stycken som allt som oftast för tankarna till film.

Duon som består av Nicolas Godin och Jean-Benoît Dunckel har genom åren lyckats korsbefrukta modern elektronik med mjukt retrospektivt sväng från flydda tider. Likaväl som man vart på banan med synthesizers har man trakterat elbas och elgitarr med känsla från förr. Man kan dra paralleller i musiken från så vitt skilda håll som norska och moderna Röyksopp såväl som sjuttiotalets Jean Michel Jarre och ännu längre tillbaka till Serge Gainsbourg och hans pop från skarven mellan 60 och 70-tal.

Nya skivan förvånar med tanke på att den är alstrad med fokus på en film på det sättet att den är mindre följsam och strömlinjeformad än sina senaste föregångare. Då både Pocket Symphony (2007) och Love 2 (2009) var ganska meditativa i stora drag hade man kunnat tänka sig att denna nya skiva också skulle vara det. Men inte, istället målas det med ganska stora penslar mellan varven. För den som är bekant med bandets musik sedan tidigare så känns förhållningssättet igen. Vi hör de patenterade mjuka el-pianona, den krumbuktande elbasen, de analoga syntetiska hyssen och gästartister på sång som vanligt lite i bakgrunden. Men vi hör också ett lätt utflippande som i sina mest målande stunder för tankarna till ett eftermiddags-jam med Frank Zappa, och det har vi aldrig hört med AIR tidigare.

Det är en kort platta, men det var ju också en kort film. En långfilm 1902 låg som i det här fallet i spellängd på en 12-14 minuter. Skivan som gjorts nu klockar in på modesta 31 minuter, men det ger en god överblick över skivan och faktiskt en viss poäng. Det är bättre med en massa korta skivor en ett fåtal monster utspridda över en lång tid. På en lång skiva riskerar alltid låtarna att slå ihjäl varandra så att säga.

Bäst blir det i Parade som låter som musik till en brittisk knasfilm för fyrtio år sedan samtidigt som det kan spelas på en hipp elektronisk klubb idag också, så bred är upplevelsen. Sonic Armada bjuder på de där Zappa-vibbarna som jag var inne på tidigare och Cosmic Trip uppvisar de där tonartsförändringarna som man bara hittar i fransk populärmusik. De där som låter helt galet, som bryter mot alla musikaliska regler, de där skiftena man inte får göra i musik, och som fungerar så bra och märkligt.

Den handkolorerade versionen av Le Voyage Dans La Lune valsar runt med framgång på filmfestivaler världen runt just nu men finns även utgiven på DVD. Man kan titta på den svartvita versionen på YOUTUBE (se nedan) där den dock har ett tillfälligt ljudspår som inte har så mycket med filmen att göra, så ta en titt på filmen, men slå av ljudet och låt AIRs musik ljuda ur högtalarna istället, så får man en mer komplett upplevelse.

Inga kommentarer: