fredag 16 december 2016

bob hund drar till Göteborg så de får träffa lite Göteborgare

bob hund
Konsert, Pustervik, Göteborg 15 december 2016

Jag såg kvalitetsorkestern bob hund ett antal gånger när det begav sig på 90-talet och en bit in på nästa årtionde. Även om goda möjligheter getts även längre fram i tiden har det liksom inte blivit av att hälsa på de igen. Jag har kollat upp plattorna som börjat komma ut mer frekvent igen efter 2009 och även om de inte alls vart så tokiga så har bettet och glöden från förr saknats lite menar jag. De har ju ändå hållit på sedan 1994 och jämfört med till exempel Kent som har ungefär samma ålder så är de ju fortfarande intressanta. Istället för att utveckla sönder sig så har bob hund mer invecklat in sig.

Idén att se de live nu 2016 känns dock klockren då rapporter om en god status spridit sig till mig från den pågående norden-turnén och bara för att det är en kul grej helt enkelt. 


Det blir inte riktigt som jag tänkt mig då jag tvingas avbryta konserten för att valla ut en vän som drabbades av illamående men ungefär halva konserten får jag sett iallafall. Bandet intar klassiska Pustervik i Göteborg som nog är stadens bästa scen för band i den här storleksordningen. bob har inget förband med sig men väl en skön kvinnlig DJ som spelar hysteriskt spretig och god musik. Mycket garage och obskyr postpunk och så plötsligt groove-stycket Svolta definitiva med Ennio Morricone från 1970. Bara en sån sak. Inte så konstigt att de lirar den. Stycket ligger till bas för bob hunds egna instrumentala bob hunds 115:e dröm från 1998. 

Något efter utsatt tid står bandet på scenen och värmer igång sina instrument. Sångaren Thomas Öberg har inget instrument att värma upp utan tar sig tid att ögna publiken istället, Han står säkert still i en minut och spanar av scengolvet innan det brakar loss.


Det varvas friskt med färskt material som Underklassens ClownDin piñata och Brooklyn Salsa med gamla bekanta som Skall du hänga med? Nä!, Düsseldorf och Nu är det väl Revolution på gång?
De nyare låtarna låter överlag mildare, tydligare och ibland lite långsammare medans klassikerna fortfarande har gott om grus och gnissel i kanterna och även drar upp tempot.  Halv-sena och nyare låtar har också lite bredare mönster där Disco möter de alternativa hyssen.  Ett himla gott gry är det hur som helst och Öberg fnattar runt scenen och klättrar på saker och viftar i god kondition.

Ja, sen var jag ju tvungen att bryta och hjälpa vän ut. Personalen på Pustervik agerade mycket professionellt och lät oss använda en speciell utgång som ledde rakt ut på gatan. Jag lyckades inte ta mig in igen till den varma, utsålda föreställningen men det jag hann se var riktigt bra verkligen. Bra driv och humör. Lagom långa filosofiska mellansnack och tända versioner på alla låtar. Fin hjälp av småtjejerna i Pop-Kollo på flera låtar och en fet stämning i lokalen. Det funkar alltid med Bob

bob hund på Pustervik

Skjortan är av nu

Efter ett tag blev det revolution på gång igen


Jag filmade en liten sväng också. Det fina mittpartiet på Harduingetmankandansatill? inklusive bastrumman som hoppar över en takt. Lysande.

Inga kommentarer: